lördag 19 januari 2013

Frukost och morgonmål

God morgon! 

Vad brukar du äta på morgonen? Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det viktigt att äta frukost. Hoppar du över detta mål är det stor risk att det kommer påverka din energi resten av dagen.

Men vad äter man till frukost egentligen? Eftersom jag igår skrev att det kan vara en  idé att prova glutenfritt och ta bort mejeriprodukter så är det nu tid att ge er inspiration till alternativa frukostar.

När jag lade om kosten så bestod mina frukostar ofta av fullkornsris, ägg och sallad.

Du kommer att få tänka om, frukost kanske inte längre blir fralla och yoghurt utan ägg och gröt. Det finns dessutom många varianter på gröt. Har du provat quinoa eller amaranth?


TRESTEGS FRUKOST

1. En kopp vatten med citron. Koka upp vatten och tillsätt en gnutta citron och eventuellt ingefära och honung. Drick detta varmt. Efter detta kan du även passa på att göra någon typ av snabb stretching eller röra på dig.

2. Frukt eller smoothie på gröna blad. Låt den sjunka in och ät sedan huvudmålet. Har du ingen aptit på morgonen kanske det är tillräckligt för dig att dricka vatten och ta en smoothie och sedan äta mer till lucnh.

3. Huvudmål- ägg eller annat protein, ris, grönsaker.


RECEPT MORGONSMOOTHIE
Du behöver en mixer (blender) för detta. Jag använder en enkel sak från OHB Nordica men jag ser att många som mixar mycket har investerat i en Vitamix.

2 stora nävar spenat eller andra gröna blad
1/2 banan
1 avokado
cirka 1 dl vatten
1/2 päron
Iskuber vid behov
1 msk chiafrön

Smaka av. Låt fantasin flöda när du gör smoothie.

Här förbereds en morgonsmoothie!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar