söndag 20 februari 2011

Gilberts syndrom / Gilberts sjukdom

Gilberts Syndrom 

Genom att det finns begränsad information om Gilberts Syndrom på svenska (enligt min egna google sökning) så lägger jag upp det nödvändiga här för att erbjuda hjälp till dem som har det. Detta blir en kortare sammanfattning.

Vad är det? 

Från Wikipedia:
 
"Gilberts syndrom (ofta förkortat GS) är en genetisk sjukdom, som namngetts av en fransk gastroenterologist vid namn Augustin Nicolas Gilbert. En patient med Gilberts syndrom kan bli lätt ikterisk (gulfärgad) på grund av höga halter av bilirubin i blodet. Sjukdomen är ofarlig, och ingen behandling behövs. Den är vanligare hos män än hos kvinnor. Ofta märker man det inte förrän efter puberteten, och ibland märks det inte alls. Ca 3 - 7 % av den vuxna befolkningen lider av Gilberts syndrom."

Det man ofta märker när det skrivs om Gilbert är att sjukdomen beskriv som ofarlig och att det inte finns något att göra åt det. Ofarlig kan jag hålla med om. Men däremot är det ganska tydligt, om man pratar man med någon som har GS, att de säger att deras liv påverkas till en större grad av symptom såsom utmattning, gulfärgad hud, huvudvärk, illamående, nedsatt aptit, buksmärtor och andra symptom.

Diagnosen ställs ofta av läkare, många gånger av en ren slump att man upptäcker att bilirubinvärdet är högre än normalt.


Det sägs att GS är ärftligt och att det orsakas av en muteragd gen "UDP-glucuronosyltransferase" som gör att den drabbade har mindre av en enzymen UGT. Om man har för lite UGT- enzym i kroppen så får man just de symptom som förknippas med GS.

Man vet dock inte säker att GS är ärftligt och mer forskning på detta område är önskvärt.


Vad är symptomen?

Det finns en lång rad symptom som förknippas med Gilbert. Även om dessa kan framstå som milda symptom upplevs de ofta som jobbiga för dem som lever med detta varje dag. Nedan följer en kortare lista på symptom, det finns många fler och när du läser texten nedan kommer du förstå varför.

Illamående
Trötthet
Huvudvärk
Tappad aptit
Gula ögon
Skakningar
Upplever som "dimma" i huvudet
Svårt att koncentrera sig

Varför blir en person med GS gul i huden?
Röda blodkroppar släpper ut bilirubin i blodet som levern i normala fall "plockar upp" och gör om till galla som sedan tas ur kroppen. Hos en person med GS så saknas enzymen att göra detta fullt ut, bilirubinet ansamlas i högre mängd och det kan få personen att se gul ut. GS kallas även på medicinskt språk "unconjugated hyperbilirubinaemia".

Reaktioner pga begränsad renings processer i levern- sk toxic reactions
I levern finns det delar (sk phase II pathways) som bearbetar särskilda toxiner exempelvis föroreningar, kemiska gifter och vissa läkemedel. Denna process kallas glucuronidation och det har visat sig vara 31% långsammare i en person med GS. Enligt vissa studier så har man kunnat se att läkemedel bearbetas sämre i kroppen hos folk med GS.

Genom att leverns funktioner blir nedsatta så kan de symptom som listades ovan uppstå.

Vad gör det värre?
Här listas några saker som sägs förvärra symptomen förutom de som direkt har att göra med direkta eller indirekta intag av mat eller gifter.

Oregelbunden sömn
Att hoppa över måltider
Sjukdom 
Stress
För hård träning (men även för lite träning).


Vad gör man?
Detta är såklart väldigt individuellt, det finns ingen lösning som passar alla.

Livvstilen generellt påverkar din hälsa, med eller utan Gilberts. Faktorerna mat, söm och motion är enkla medel för att påverka kroppens hälsa.

Ett "lämpligt" intag av mat och dryck är en viktigaste faktorerna för att hålla kroppen i form när man har Gilberts. Grundstenarna är bra fetter, äta balanserat ur blodsocker perspektiv och mycket grönsaker. Se över att du täcker dagsbehov av mineraler och vitaminer (främst genom kosten och inte i förstahand via piller). Många upplever att de mår bättre när de utesluter snabba kolhydrater andra verkar ha IBS liknande symptom och skär därför ned på sådant som ofta ger upphov till irriterad tarm (bla vetemjöl). Alkohol och annat som påfrestar levern har uppenbarligen en negativ effekt på någon med GS. Äter man rätt kan man även till viss del påverka framställningen av enzymet som saknas (alltså öka det), vilket gör kosten så viktig i om man har GS.

Förutom kosten är det somsagt viktigt att se på hela livsstilen, hälsa och sömn. Det är även en bra idé att se över stressfaktorer i din vardag.


Hur får man veta mer?
Det finns begränsat material att läsa på svenska. På engelska kan man dock hitta endel relevanta forskningsartiklar och även forum för de som har GS.

Det finns bra sidor i Storbritannien, här är ett lämpligt forum http://www.gilbertssyndrome.org.uk/

För dig som är intresserad finns ett bra inlägg av Storbritannien främsta näringsmedicinare, toxikolog fd neuropsykiater. Han har märkt att en stor del av hans patienter har GS, jag citerar "Although it has often been said to have no clinical significance, this does not explain why Gilbert’s “sufferers” are relatively common among our patients."
Här är länken och där kan du även läsa mer detaljerat om Gilberts syndrom, enzymer och kemi (på engelska) : nutrition associates GS.






Hälsningar
Jenny 

Jag har själv Gilberts och har haft "diagnosen" i snart 10 år. Jag kunde knappt stiga upp ur sängen pga trötthet när det var som värst. Därför håller jag inte med när jag läser exempelvis på sidan gastrolabb att "sjukdomen orsakar inga symptom" och att "patienten kan på alla sätt kan leva ett helt normalt liv". Efter att jag ändrade min livsstil så lever jag ett "normalt liv" (vad menas med det?), eller kanske egentligen ett ännu bättre liv än normalt :) Jag har inte varit hos en läkare sen cirka 9 år tillbaka. Symptom får jag fortfarande emellanåt.


5 kommentarer:

  1. Hejsan !!
    Fick veta idag efter en massa prover att jag nog har denna sjukdom ...Kändes väl si så där...
    Jag hade 1994 en gall blåsa som gick sönder på 3 ställen, efter att jag fått min första son, då var jag 20 år...har alltid vart sjuk & ja...

    Idag lever jag med ett syndrom som heter Ehlers Danlos Syndrom, med en massa kombinationer ,som skadat mej en del genom livet...
    Ja...

    En fråga ,om di vill svara , Hur fick du veta diagnosen ??

    tack för infon ialla fall =)

    Mvh //Carro

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag gjorde ett blodprov i något annat syfte, tror att det började med att jag var med i en studie till forskning. Och sen såg de mina bilirubin halter och påpekade det. Gick då till min "vanliga" läkare och hon sa att jag hade Gilberts.
    Hoppas att du mår bra trots det du beskrev!
    Jag ska när jag får tid fixa till sidan med ännu mer info :) Om någon som läser detta känner att de vill bidra och eventuellt hjälpa mig med att lägga upp information är de välkomna.
    Hälsningar
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!

    Jag tror att jag har Gilberts syndrom, känner igen mig i mycket. Var en väldigt intressant läsning eftersom jag aldrig läst om det här förut. Skulle va oerhört tacksam om du kunde dela med dig av alla tips för vad man kan göra för att påverka det poitivt, vad ska man äta, hur ska man leva osv osv. vad funkar för dig?

    Otroligt tacksam för alla svar hur man kan påverka själv, även det lilla!

    MVH

    SvaraRadera
  4. Hej! även jag är en GSare. Super fin läsning här! bra att dela med sig av information.
    Jag vet inte om ni upplevt det, men jag skulle vilja lägga till i symptom listan.
    Jag upplever alltid när det "bryter ut" och gulfärgen kommer, att ögonen börjar svida. I de värsta tillfällen så pass mycket
    att jag inte orkar hålla ögonen öppna.

    Hade varit kul att höra om någon mer upplevt det.

    tack!

    Simon

    SvaraRadera
  5. Hej Simon! kanske när du säger det.. vet dock inte om det beror på gs eller bara trötthet? jag har börjat läsa om gilbert syndrom nu och hittar lite sidor där det står att behandling finns

    citerar ''Även om ingen behandling behövs för sjukdomen, finns det behandling för förhöjda nivåer av bilirubin. Tidigare användes behandling med Fenemal vilken senare har visat sig kunna ge bieffekter på hjärna samt var beroendeframkallande. I dagsläget används bland annat Rimactan (huvudsakligen använd som tuberkulosmedicin) för behandling av förhöjda bilirubinvärden. Även solljus främst vid våglängder omkring 400–450 nanometer (blått ljus) kan sänka nivåerna av bilirubin hos patienter med Gilberts syndrom'' är det nått du vet något om lr hört nått annat som fungerar.. hade va otroligt givande och höra vad du vet.

    SvaraRadera